Boeiend molenproject

voor 3de en 4de leerjaar

Via het educatief pakket van ‘De Molenbrigade’ duiken de leerlingen in de fascinerende wereld van windmolens en molenaars. Het project verloopt in drie stappen:

Vooraf voor de leerkracht

  • Kies de molen uit je regio die je wil bezoeken.
  • Spreek af met de molenaar voor het molenbezoek (contactgegevens op molenpagina).
  • Ontleen tegelijkertijd de koffer bij je regionale erfgoedpartner (contactgegevens op molenpagina).
  • Organiseer het klasvervoer (wandeling, fietstocht, openbaar vervoer,…).
  • Grasduin door het educatief materiaal.
  • TIP! Vraag uiterlijk een maand voor het bezoek de provinciale subsidie aan voor vervoerskosten en andere kosten.

1. Projectopstart in de klas

Het introductiefilmpje is voor de leerlingen een algemene kennismaking met de werking van een molen. Daarnaast stelt de molenaar zichzelf voor in het introfilmpje per molen en nodigt hij of zij de kinderen uit om een bezoek te brengen aan de windmolen.

2. Het molenbezoek

Op de afgesproken datum legt de klas het molenbezoek af en geeft de molenaar een rondleiding met een boeiende uitleg over de werking van de molen. De klas kan in kleinere groepjes van een 7-tal leerlingen verdeeld worden. Hopelijk blijft het droog en… is er voldoende wind!

3. Klasactiviteiten molenkoffer

Na het molenbezoek gaan de leerlingen zelf experimenteren met wieken, tandwielen en maalstenen. Via 3 themafilmpjes en de molenkoffer maken ze spelenderwijs kennis met windenergie, tandwieltechniek en het verwerkingsproces van graan tot brood. Zo leren ze meer over windrichting, windkracht en aerodynamica, bouwen zij zelf een machine met tandwielen en leren het onderscheid kennen tussen grondstof (graan, vlas, lijnzaad), half afgewerkt product (meel, vlasvezels, lijnolie) en afgewerkt product (brood, textiel en verf). Op het einde van het project mogen de leerlingen zich trots lid van de Molenbrigade noemen. Dit wordt gevierd met een heus bakfestijn.